Gröna November 2021

Den senaste tiden har kantats av pandemin och fokus på att hålla igång verksamheterna trots den rådande restriktionerna.  

Gröna November är en månadslång kampanj där medlemmarna inom nätverket Hållbar Destination visar upp delar av sitt miljö- och hållbarhetsarbete.  

Till följd av pandemin har vi valt att lyfta hur respektive medlemsföretag jobbar med hållbarhet på sin anläggning.

Hotell Kristina

Känner stort ansvar för miljön, både lokalt och globalt. Vi arbetar därför aktivt för att minska miljöbelastningen samt för att främja miljövänliga åtgärder. Hotellet är SVANEN- och KRAV-märkt.

Energi & vattenförbrukning:
Vi använder oss av el som är märkt Bra Miljöval.
Vi har installerat bergvärme i Ateljén
Vi använder lågenergilampor.                                   
Transporter:
Vi strävar efter att få ned antal transporter och längden på transporterna.                                                              

Sophantering:
Vi sorterar allt återvinningsbart materiel.
Vi komposterar allt köksavfall.                                               
Mat och dryck:
Vårt kök har 2 KRAV-märken o minst 50% av mat o dryck är ekologisk. +65% här.
Vår vinlista innehåller enbart ekologiska viner.
Vi serverar eget kolsyrat vatten.
Vi jobbar på att få ned svinnet.                          

Förbrukningsmaterial:
Vi använder oss enbart av SVANEN-märkta produkter i tvätt och städ.
Vi köper SVANEN-märkt kontorsmaterial då det är möjligt.             
Personal:
Vi utbildar kontinuerligt vår personal i miljöfrågor och har en miljögrupp. Vi deltar i flera miljösamarbeten.                       

Klimat:
Vi mäter och kompenserar för våra koldioxidutsläpp genom Fly green Found

  

 

1909 Sigtuna Stadshotell

Vi på stadshotellet vill lyfta att trotts att vi är Stadens äldsta moderna hus, kan även vi göra mycket för att minska vår klimatpåverkan.

Att genom att investera i bergvärme, styrning av el och temperaturer, montera ett tredje glas på originalfönstren samt återvinna all frånluft för att åter värma huset gör att vi kan föra en 112 åring in i moderna energivärden och långsiktig hållbarhet.

 

Sigtunahöjden

Vi på Sigtunahöjden jobbar aktivt med de globala målen som står oss nära till hjärtat. Varför är dem viktiga för oss och hur gör vi för att jobba med dem. Häng med oss i november när vi förklarar vårt hållbara arbetssätt och tipsar om hur du kan arbeta mer hållbart! 

Läs mer om hur Sigtunahöjden jobbar med Hållbarhet HÄR

 

Kämpasten

På Kämpasten jobbar vi med hållbarhetsfokus året runt och våra huvudingredienser är:

 

  • Väger dagligen vårt  matsvinn och delar upp det i flera fraktioner för att se hur vi ska kunna minska det ytterligare
  • Serverar enbart ekologiskt kaffe, ekologisk mjölk och ekologiska bananer
  • deltar i ”palmoljejakten” för att få bort all ocertifierad palmolja från det vi serverar
  • bidrar till biologisk mångfald och ett växande Sverige genom en egen bikupa
  • har gratis laddplats till våra gästers elbilar och har två egna elbilar som drivs av grön el
  • är KRAV-certifierade sen 1:a juli 2015 och medlemmar i nätverket Hållbara Restauranger sen oktober 2019

 

 

Sigtunastiftelsen

Sigtunastiftelsen har länge arbetat med aktuella hållbarhetsfrågor. Årligen deltar eller anordnar vi internationella konferenser kring brännande miljöfrågor samt frågor kopplade till de globala målen och Agenda 2030. 

Vi är en KRAV- och Svanenmärkt anläggning samt stolt medlemsorganisation i Fairtrade. 

1917 var Sigtunastiftelsen självförsörjande med eget jordbruk men idag väljer vi ekologiskt eller närproducerat så långt det är möjligt. 

I november påminner vi oss själva lite extra om vårt viktiga arbete med en grön och uppiggande boost! 

Närproducerade örter av olika slag kommer fylla vår frukostbuffé och för en extra kick bjuder vi på gröna hälsoshots.

Läs mer om hur Sigtunastiftelsen jobbar med hållbarhet HÄR

 

Destination Sigtuna

Hur jobbar företaget med de globala målen? Se sammanfattning över hur Destination Sigtuna AB arbete med Agenda 2030.

I ett första steg har bolagets medarbetare tillsammans inventerat hur bolaget just nu arbetar med och bidrar till att uppfylla de satta målen.
Ett andra steg är att se hur bolaget kan utöka engagemanget och initiera fler insatser i några av de för bolaget mest relevanta målen.

Läs hela rapporten HÄR